Rijstvelden

Expressie » Bovenbouw » Beeldende vorming » Rijstvelden

Omdat het bestand te groot is, kan de PowerPoint niet geüpload worden op de website. Indien u de PPT wilt ontvangen, stuur dan een mail naar voorlichting@bonisa.nl

Chinese rijstvelden

Tijdens deze les maken de kinderen kennis met de rijstvelden in China. Dit gebeurt door middel van een woordweb, een PowerPoint en informatie. Met deze informatie gaan de kinderen komende tijd aan de slag om een grote maquette te maken van een rijstveld.

Doelstellingen

Les 1
1. De kinderen weten hoe rijst verbouwd wordt.
2. De kinderen weten waarom in China de rijstvelden in terrasvormen worden aangelegd.
3. De kinderen doen een eerste verkenning voor het maken van een maquette van een rijstveld.

Les 2
1. De kinderen kunnen een buffel maken uit één stuk klei, zonder dat deze door zijn poten zakt.
2. De kinderen krijgen inzicht in het ruimtelijke proces. Ze maken een plattegrond en werken deze verder uit tot een driedimensionaal eindproduct.

Les 3
1. De kinderen zien welke kleding Chinezen dragen en kunnen dit zelf (na) maken met lapjes stof.
2. De kinderen leren de diversiteit in de Chinese minderheden zien. Ze passen dit toe in het vormgeven van de poppetjes.
3. De kinderen leren de techniek van het wikkelen en binden met wol en stof.

Les 4
1. De kinderen kunnen een plattegrond maken en deze uitwerken tot een driedimensionaal eindproduct.
2. De maken van karton en ijsstokjes/luciferhoutjes een stevige constructie.

Les 5
1. De kinderen leren de enorme diversiteit in terrassen en maken dit zelf met verschillende materialen.
2. De kinderen leren werken met groot materiaal, in dit geval met grote platen piepschuim.
3. De kinderen kunnen veilig gebruik maken van een (stanley)mes.
4. De kinderen kunnen de techniek van zandkleuren met een gekleurde vloeistof toepassen.

Les 6
1. De kinderen leren samenwerken en overleggen.
2. De kinderen zorgen voor een afgewerkt en passend geheel.